למה ייעוץ ארגוני?
– מה שרואים מכאן לא רואים משם…
אחת מהסיבות המרכזיות אשר בגינן מזמינים יועץ ארגוני הינה היכולת של אדם חיצוני לראות דברים שלא ניתן לאבחן בהם כשהם נמצאים לעיתים כל כך קרוב אליך.
לאחרונה פגשתי ביועץ ארגוני אשר הפך למנהל בכיר בארגון מסוים, ותוך זמן קצר יחסית החליט שעליו לקחת יועץ ארגוני חיצוני. שאלו אותו חבריו לעבודה: "איך יתכן שאתה יועץ ארגוני, ועדיין נזקק ליועץ חיצוני?", התשובה היתה ברורה, כאשר הינך בתוך המערכת עצמה, אינך יכול תמיד להבחין בדברים שאדם מקצועי חיצוני יראה בהסתכלות מהצד, המוכר הופך לחלק ממך ולעיתים גם כשרואים, מעדיפים שלא להסתכל…
המעורבות הרגשית בתוך הארגון לעיתים מנטרלת את יכולת האבחנה, וכאן כוחו של יועץ ארגוני חיצוני אשר אינו מעורב רגשית בנעשה.
– יכולת להניע תהליכי שינוי, רוח חדשה בארגון –
אבחון ארגוני
ארגונים חיים בסביבה דינאמית, מלאת אתגרים יום יומיים המשפיעים על הטווח הקצר והארוך. ניתן לדמות ארגון לספינה המובלת על ידי רב חובל אשר יודע כי הים השקט והרגוע שאוהב כל כך, עלול להפוך ברגע לאויבו הגדול והאכזר ביותר. הכרות עם המים בהם אנו שטים וניתוב הספינה בנתיבים הנכונים הינם בסיסים חשובים ביכולת הישרדותנו. גם כך הארגון מוביל ומובל, שולט ונשלט, וכל חוכמתו טמונה ביכולת לראות ולהבין בזמן את תמונת המצב, ולפעול בהתאם לנתונים.
תהליך ייעוץ ארגוני מסייע בפריסת מכלול הנתונים המתערבים בדרך ליעד – משאבים קיימים כגון חוזק המערכת ועוצמותיה, נתונים חיצוניים סביבתיים ועוד. תהליכי ייעוץ מאפשרים זמן חשיבה וניווט בדרך למטרה. הטיימינג בבחירת התהליך הינו קריטי, שכן ארגון בשקיעה נזקק להרבה יותר משאבים מאשר ארגון אשר זקוק לשינויים אשר ימנעו את הדעיכה.
על כן, תהליכי אבחון ארגוני אשר באמצעותם תוכלו לראות בבירור את הפערים, ולעיתים רק לחזק תחושות בטן קיימות, יסייעו בהבנת המציאות ובגיבוש דרך פעולתכם בהמשך. לא כל אבחון יוביל בהכרח לשינוי מיידי בפעילות, אך המודעות לפערים היא שחשובה בשלב זה. גם ההחלטה לא לעשות – היא החלטה אסטרטגית חשובה.
תהליכי עבודה
הננו מאמינים כי תהליכי ייעוץ ארגוני אפקטיביים אמורים לייצר שפה ארגונית אחרת, ולשם כך איננו מתמקדים בתהליכי הייעוץ במיומנויות בלבד, אלא גם ביצירת תהליכי עבודה חדשים ומוגדרים על פיהם יוכל הארגון לפעול לאורך זמן ולייצר שפה אחידה בין עובדיו.
הגדרת תהליכי עבודה בארגון דורשת הכרות מעמיקה עם המערכת והבנת המרכיבים השונים המשפיעים עליה, כגון – אופי השירות ללקוח, מאפייני הלקוחות השונים, ממשקים בין המחלקות, יעדי הארגון ועוד.
תהליכי עבודה נכונים הינם בסיס ליצירת אפקטיביות ארגונית במידה ומנהלים אותם ומבצעים מעקב ובקרה על יישומם בפועל, ובכך אנו מתמקדים בפרק הניהול.